Affiliate pazarlama, satış ortaklığı, gelir ortaklığı, performans pazarlama gibi terimlerle de ifade edilen Affiliate Marketing (Performance Marketing) sistemi ABD’de gelişmiş ve kısa sürede dünya çapında bir yaygınlık kazanmıştır.
Sistem basit bir anlatımla şu şekilde işler: Reklam verenin satışını yapmak istediği ürün veya ürünler için affiliate’lara (aracı kişi) ürüne dair özel bir link verir ve onlar da kendisinin ürününü çeşitli kanallardan pazarlarlar. Örneği kendi blog ve web sitelerine reklam banner’ları koyar veya Affiliate linklerini sosyal medya platformlarında direkt olarak paylaşırlar. Ürünün pazarlamasını yapan her bir kişinin kendine özel bir linki (URL’si) vardır ve gelen satış veya lead’ler bu link üzerinden takip edilebilir. Aracı kişi de yaptığı satış üzerinden belli bir komisyon alır.
Affiliate Marketing yönteminde 4 unsur söz konusudur. Reklam veren; satılan her bir ürünü/servisi veya kazanacağı her lead için ödeme yapan ürün/servis sahibi firmadır. Affiliate Network veya aracı şirket; reklam verenle aracı kişi arasında köprü kuran firmadır. Aracı kişiler Affiliate Network’lere üye olarak farklı şirketlerin kampanyalarından para kazanabilir. Aracı kişi ise ürün veya servisin satılması için web üzerinde çeşitli yöntemlere tanıtımını yapan ve sağladığı her satış veya lead için komisyon alan kişidir. Affiliate, para kazanabilmek için reklam verene para kazandırmak durumundadır ve bunun için yoğun bir emek sarf etmesi gerekir. Affiliate’ler genel olarak yaratıcı, çalışkan ve sonuca yönelik hareket eden pazarlamacılardır. Daha çok kazanmaları daha çok çalışmalarına ve satış sağlayacak kampanyalar üretebilmelerine bağlıdır. Sistemde en büyük emeği koyan ve en fazla risk alan unsur Affiliate Marketer olarak da anılan aracı kişilerdir. Müşteri (customer) ise reklam verene çeşitli şekillerde bir lead oluşturan kişidir. Bunu da sunulan ürün veya hizmeti satın alarak, CPA modelinde bir form doldurarak veya bir sisteme üye olarak yapar.
Affiliate Marketing sisteminin diğer internet üzerinden pazarlama yöntemlerinden farkı reklam verenin neredeyse hiç risk almamasıdır. Ürününü Affiliate Marketing’le satışa çıkaran firmalar için elektrik, su, reklam ve personel giderleri gibi giderler söz konusu değildir. Download edilebilen e-book veya software gibi dijital ürünlerde ise maliyet daha da düşer. Bu yüzden bu tip ürünlerde affiliate’e ödenen komisyon oranı daha da yüksek olabilmektedir. Sistemde farklı kazanç yöntemleri mevcuttur; örneğin satış başına ödeme veya yeni üye kaydı için ödeme gibi.